چرا و چگونه صلوات بفرستیم؟

با عرض سلام خدمت تمامی دوستان عزیز و بزرگوارم

متاسفانه مدتی است که وهابیت و دشمنان شیعه مبانی اعتقادی شیعه را مورد هجوم قرار داده و سعی در تخریب اعتقادات شیعیان دارند و افرادی با قصد و غرض  مطالبی را در رابطه با صلوات فرستادن و نحوه صلوات فرستادن در مجالس، وبلاگ ها و نشریات مطرح می کنند که باعث ایجاد شبهاتی برای مردم می شود. از اینرو وظیفه خودم دونستم که در رابطه با صلوات و موضوعات مطرح شده تحقیقی رو انجام بدم و نتایج اون رو در اختیار دوستان قرار بدهم که از قضا این کار مصادف شد با ایام رحلت (و یا بنابر قول بعضی از علمای شیعه و سنی شهادت) حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم).

از تمامی عزیزان و بزرگوارانی که این مطلب رو میخونند میخوام که نظرشون رو در رابطه با اون بنویسند که نظرات شما باعث بهتر شدن کار ما می شود.

معنا و مفهوم صلوات

واژه صلاه ، صلوه  و جمع آن صلوات معنی اصطلاحی آن "نماز خواندن" و معنی لغوی آن "رحمت فرستادن و یا طلب رحمت کردن" است. "صلی الله علیه" یعنی خداوند بر او درود فرستاد.

صاحب المیزان در مورد کلمه صلوه  می گوید:

«کلمه صلوه  در اصل به معنای انعطاف (توجه) بوده، و صلاه  خدا بر پیغمبر به معنای توجه او به وی است، به وسیله رحمتش، البته، توجهی مطلق، چون در آیه شریفه صلات را مقید به قیدی نکرده.» (المیزان/ 61/705)

راغب اصفهانی نیز در معنی صلوه  معتقد است:

«صلوات رسول الله و نماز مسلمانان. همچنین دعا و استغفار فرشتگان مثل مردم است و صلاه که عبادت مخصوص است اصلش دعا است. و این عبادت خاص به این کلمه نامیده شده است.» (مفردات/ 392)

صلوات در آینه قرآن و کلام معصوم (علیهم السلام)

در سوره احزاب آیه 56 خداوند با تاکید می فرماید:

  "إنَّ اللهَ وَمَلائِکَتَهُ یُصَلّونَ عَلَی النّبیَّ یاَ أیُّهَا الَّذینَ آمَنوا صلّوا عَلیهَ و سَلِّمُوا تَسلیماً"

«خدا و فرشتگان او بر پیامبر اسلام درود می فرستند، شما هم ای کسانی که ایمان آورده اید بر او صلوات بفرستید، و آن طور که باید، تسلیم شوید.»

خداوند در این آیه تاکید می کند که ابتدا من و ملائکه بر پیامبر (صلی الله علیه و اله و سلم) صلوات می فرستیم و به پیروی از ما شما انسان ها بر ایشان سلام و درود بفرستید. 

شیخ صدوق در کتاب ثواب الاعمال صفحه ۲۳۵ از ابی الغرا نقل می کند:

شنیدم از ابالحسن (علیه السلام) که فرمود:" هر کس بعد از نماز صبح و نماز مغرب قبل از اینکه کلامی بگوید آیه شریفه«إنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتَهُ....» را بخواند و بعد از آن بگوید«اَللهُمَ صَلِّ عَلَی مُحَمَدٍ وَ ذریته» خداوند صد حاجت او را برآورده می کند، هفتاد حاجت در دنیا و سی حاجت در آخرت."

و باز در این کتاب از قول ابا عبدالله (علیه السلام) آمده که: " هر کسی صلوات بر پیامبر و آل او به این روش بفرستد، از گناهان خارج می شود مانند روزی که از مادر متولد شد. "

و در حکمت 163 نهج البلاغه آمده است:

"اذا کانت لک الی الله سبحانه حاجه فابدا بمساله الصلاه علی رسوله ثم سل حاجتک فان الله اکرم من ان یسال حاجتین فیقضی احدا هما و یمنع الاخری."

«هرگاه از خدای سبحان درخواستی داری، بر پیامبر اسلام (صلی الله علیه و اله و سلم) درود بفرست سپس حاجت خود را بخوان، زیرا خداوند بزرگوارتر از آن است که از دو حاجت درخواست شده، یکی را برآورده و دیگری را بازدارد.»

تمام دعاهای صحیفه سجادیه نیز با صلوات آغاز می شود و یا پایان می یابد. در برخی از دعاها نیز در اواسط دعا، صلوات فرستاده شده است زیرا ائمه معتقدند صلوات، ذکر برآورده شدن حاجت است و در هر دعایی که صلوات فرستاده شود اجابت آن از سوی خدا حتمی است.

ایشان در دعای 44 به کرات صلوات را تکرار کرده و دعا برای حفظ توحید، رسیدن به منزلت بالا در نماز، شناخت حرمت خدا را از خداوند مسالت می کند. در قسمتی از این دعا می فرمایند:

"اللهم صل علی محمد و اله، فی کل وقت و کل اوان و علی کل حال عدد ماصلیت علی من صلیت علیه، و اضعاف ذلک کله بالاضعاف التی لا یحصیها غیرک، انک فعال لما ترید."

«بار خدایا بر محمد و آل محمد درود فرست، به شمار درودهایی که بر هر کس نثار فرموده ای و چندین برابر آن به چندین برابر که هیچ کس جز تو شمار آن نداند، که تو هر چه خواهی کنی.»

 

کیفیت صلوات بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم)

در مورد کیفیت صلوات، روایات فراوانی است که درود و سلام بر پیامبر (صلی الله علیه و اله و سلم) را همراه با آلش مقبول می دانند.

این نوع کیفیت صلوات از منابع شیعه و سنی قابل اثبات است، چنانکه در صحیح مسلم، سنن ابن داود،  سنن ترمذی، سنن نسانی، موطا ابن مالک، مسند احمد و سنن دارمی، از ابومسعود انصاری روایت کنند که گفت:

عن کعب بن عجره عن سعید خدری قال قلنا یا رسول الله قد امرنا الله السلام علیک. فکیف الصلاه علیک قال : "قولوا أللهم صل على محمد وعلى آل محمدکما صلیت على إبراهیم وآل إبراهیم إنک حمید مجید وبارک على محمد وعلى آل محمدکما بارکت على إبراهیم وآل إبراهیم إنک حمید مجید."

« کعب بن عجره از نقل می کند که سعید خدری به ایشان عرض کرد: ای رسول خدا(ص) خداوند ما را فرمان داده تا بر شما صلوات فرستیم، چگونه بر شما صلوات فرستیم؟ حضرت فرمودند بگویید خداوندا بر محمد و آل محمد صلوات فرست، همان گونه که بر ابراهیم صلوات فرستادی، و بر محمد آل محمد فزونی بخش، همان گونه که بر ابراهیم در جهانیان فزونی دادی.»

در کتاب کنزالعمال هم مشابه این روایت را از امیرالمومنین (علیه السلام) نقل کرده اند.

اما متاسفانه عده ای به ظاهر مسلمان کلام پیامبر اسلام را سانسور کرده و لفظ "آل محمد" را حذف کردند. در حالی که این عمل خلاف فرموده رسول الله (صلی الله علیه و اله و سلم) است.

و عده ای دیگر هم "آل محمد" را می گویند ولی بعدش می‌گویند "و اصحاب محمد"  ( و صحبه ) که این هم خلاف قول نبی است چرا که پیامبر (صلی الله علیه و اله و سلم) تنها فرموده است محمد و آل محمد نه کمتر و نه بیشتر و این کار تحریف فرمایش پیامبر اسلام است.

چرا از گفته پیامبر (صلی الله علیه و اله و سلم) دوری می‌جوییم و در حالی که ایشان راه را نشان داده است ما راه دیگری را طی می‌کنیم.

در رابطه با نحوه صلوات فرستادن بر حضرت پیامبر (صلی الله علیه و اله و سلم) علما و بزرگان اهل سنت از خود پیامبر نقل کرده اند:

"لا تصلوا على الصلوة البتراء. فقالوا: و ما الصلاه البتراء؟ قال: تقولون اللهم صل على محمد و تمسکون، بل قولوا: اللهم صل على محمد و آل‏محمد."(الصواعق المحرقه ص 225، ینابیع الموده ص 295)

«بر من صلوات بتراء (ناقص، دم بریده و بریده شده) نفرستید. سوال شد: یا رسول‏اللَّه صلوات بتراء (بریده شده) چیست؟ فرمود: اینکه بر من صلوات بفرستید و بگویید «اللهم صل على محمد»، ولى درباره‏ى آل من  ساکت باشید. شما باید بگویید اللهم صل على محمد و آل‏محمد».

علماى اهل سنت اتفاق نظر دارند که منظور از آل محمد: امیرالمومنین على، حضرت فاطمه زهرا و حسنین (علیهم‏السلام) است.

در همین رابطه ابن حجر عسقلانی مى‏گوید:

"یقینا لفظ آل، همسران پیامبر را در بر نمى‏گیرد..." (الصواعق المحرقه ص 225).

مامون در محاوره‏اى که به همراهى علما با امام رضا (علیهم السلام) داشته است از حضرت پرسید: آیا عترت پیامبر همان آل پیامبر است؟

حضرت فرمودند: بلى.

مامون گفت: در احادیث پیامبر آمده است که پیامبر فرمودند: «امت من همان آل من هستند»، و صحابه هم مى‏گویند: «آل محمد، امت او هستند».

حضرت رضا (علیهم السلام) از مامون و حضار پرسیدند: آیا بر آل پیامبر (به معنای امت) صدقه حرام است؟

گفتند: خیر.

امام رضا (علیهم السلام) فرمودند: تفاوت میان آل پیامبر و امت همین است....(امالى صدوق ص 422، عیون‏الاخبار ج 1/ 180، تحف‏العقول ص 426، بحارالانوار ج 25/ 221).

بنابراین صلواتى که شامل امیرالمومنین على، حضرت فاطمه زهرا و حسنین علیهم‏السلام نباشد، مقطوع و بریده و مورد قبول خدا و رسولش نمى‏باشد. لذا این بزرگواران در این مقام، همتاى محمد بن عبداللَّه (صلى اللَّه علیه و آله و سلم) می باشند. و جمیع مسلمین با ایمان جهان- از شیعه و سنى- هر شبانه روز در تشهد نمازهاى پنجگانه بر آنها درود مى‏فرستند.

                اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

/ 0 نظر / 8 بازدید