آیا استغاثه و طلب حاجت از غیر خداوند جایز است؟

اگر کسى بگوید: اى رسول خدا (صلی الله علیه و اله و سلم) ، حاجت مرا روا کن و منظورش شفاعت و وساطت و دعا براى تعجیل و انجام کار باشد هیچ اشکالى به نظر نمى‏رسد . آیات زیادى داریم که ظاهرش صدور فعل از بنده خداست؛

"...وَارْزُقُوهُمْ فِیهَا وَاکْسُوهُمْ..."  (سوره نساء آیه 5)

 و از آن به آنها خوراک و پوشاک بدهید
 

" وَمَا نَقَمُوا إِلَّا أَنْ أَغْنَاهُمْ اللَّهُ وَرَسُولُهُ..." (سوره توبه آیه 74)

 ومنافقان به کینه توزی بر نخاستند مگر آنکه خدا ورسول آنان را از بخشش وفضل خویش بی نیاز ساخته بودند .
 

" وَلَوْ أَنَّهُمْ رَضُوا مَا آتَاهُمْ اللَّهُ وَرَسُولُهُ..." (سوره توبه آیه 59)

و اگر آنان بدانچه خدا و پیامبرش به ایشان داده‏اند خشنود مى‏گشتند

‏با اینکه بى نیاز کننده ، تنها خداوند است ، لیکن در این آیات ، خداوند - عزّوجلّ پیامبر (صلی الله علیه و اله و سلم) و مؤمنین را نیز رازق و شریک در اغنا وبى‏نیازى دانسته است . علاوه اینکه ، صحابه به هنگام گرفتارى به قبر پیامبر (صلی الله علیه و اله و سلم) متوسّل مى‏شدند.

ابن حجر عسقلانى مى‏گوید : در زمان خلافت عمر مردم گرفتار قحطى و خشکسالى شدند ، شخصى از اصحاب به قبر پیامبر (صلی الله علیه و اله و سلم) متوسّل شد و گفت یا رسول اللّه «اِسْتَسْقِ لِأُمَّتِکَ فَاِنَّهُمْ قَدْ هَلَکُوا ...» (فتح البارى ، ج‏2 ، ص‏557) و شخصیت هایى چون ابن حِبّان و ابن خُزیمه و ابوعلى خلال ، شیخ الحنابله در زمان گرفتارى به قبور اهل بیت پیامبر (صلی الله علیه و اله و سلم) متوسّل می‏شدند:

‏آ) ابن حِبّان (متوفاى 350 ه' .) در کتاب خود «الثقات» مى‏گوید: بارها به زیارت قبر على بن موسى الرضا (علیه السلام) رفتم و در مدتى که در طوس بودم ، هر وقت مشکلى بر من عارض مى‏شد ، به زیارت قبر آن حضرت مى‏رفتم و از خداوند مى‏خواستم که مشکلم را برطرف کند و الحمد للَّهِ مشکلم برطرف مى‏شد و این معنا را مکرّر امتحان کردم و نتیجه گرفتم . (کتاب الثقات ، ج 8 ، ص‏456)

ب) ابن خُزیمه؛ هموکه شیخ بخارى و مسلم و به اصطلاح شیخ الاسلام است ، شاگردى دارد به نام محمد بن مومل . وى مى‏گوید: به همراه استادم ابن خزیمه و جمعى از اساتید به زیارت بارگاه قبر على بن موسى الرضا (علیه السلام) در طوس رفتیم ، استادم ابن خزیمه چنان در برابر آن بقعه متبرکه تعظیم و تواضع کرد که همگى در شگفت ماندیم . (تهذیب التهذیب ، ج‏7 ، ص‏339)

‏پ) ابو على خلال ، شیخ حنابله مى‏گوید: هرگاه به مشکلى برمى‏خورم قبر موسى‏بن جعفر (علیه السلام) را زیارت مى‏کنم و به ایشان متوسل مى‏شوم و خداوند نیز مشکل مرا آسان مى‏کند . (تاریخ بغداد ، ج‏1 ، ص‏120)

ت) محمد بن ادریس شافعى به قبر ابو حنیفه و احمدبن حنبل به قبر شافعى متوسل مى‏شدند.(مناقب ابى حنیفه ، ج‏2 ، ص‏199)

‏ث) حاکم نیشابوری از علمای بزرگ اهل سنت می گوید: مسلمانان ، به قبر ابو ایوب انصارى متوسل مى‏شدند و براى طلب باران به قبر ایشان پناه مى‏بردند . (مستدرک حاکم ، ج‏3 ، ص‏518)

ج) ابن خلکان و ذهبى مى‏گویند: مردم براى طلب باران به قبر ابن فورک اصفهانى ( متوفاى 406 ه' ) متوسل مى شدند.(وفیات الاعیان ،ج 4 ص 272 - سیر اعلام النبلاء ،ج 17 ،ص 215 ) راجع به بخارى و مردم سمرقند مطلبى نیز ذکر شده ، (رجوع شود به طبقات الشافعیه ، 12 ، 469 - و طبقات الشافعیه ،ج 2 ص 234)

نکته مهم این است که بزرگان اهل سنت به صراحت مردم را تشویق به استغاثه و توسل کرده‏اند.

قسطلانى گوید: شایسته است که زائر در کنار قبر پیامبر (صلی الله علیه و اله و سلم) زیاد دعا و استغاثه کند و متوسل شود و طلب شفاعت بخواهد و بى تابى کند و سزاوار است که خداوند شفاعت پیامبر (صلی الله علیه و اله و سلم) را در حق او بپذیرد . (المواهب اللدنیه ، ج‏3 ، ص‏417)

/ 0 نظر / 8 بازدید